Ketenmachtiging

Ketenmachtiging eHerkenning

Wanneer bedrijven via een intermediair gebruik willen maken van diensten die met eHerkenning toegankelijk zijn, hoeft de machtigingenbeheerder niet zelf een eHerkenningsmiddel aan te vragen. Voor deze gevallen is namelijk een ketenmachtiging in het leven geroepen, waarmee de tussenpartij namens meerdere bedrijven kan inloggen bij de benodigde diensten.

Een ketenmachtiging aanvragen

Om een intermediair namens uw bedrijf aanvragen te laten indienen, moet deze ketenmachtiging schriftelijk of digitaal worden vastgelegd. Dat kan met een eHerkenningsmiddel, maar ook zonder – in dat geval dient dit schriftelijk te gebeuren. 

Achtereenvolgens moeten de volgende stappen worden doorlopen:

  1. De machtiging moet worden vastgelegd bij een erkende leverancier van ketenmachtigingen
  2. Met eHerkenning kan dit digitaal, zonder gebeurt dit schriftelijk
  3. Zorg ervoor dat de machtiging aan het juiste betrouwbaarheidsniveau voldoet
  4. Ook belangrijk: wanneer de samenwerking met de intermediair wordt beëindigd, moet de machtiging weer worden ingetrokken.