Belastingdienst

Om in te loggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk heeft u eHerkenning nodig. In de meeste gevallen heeft u eHerkenning niveau 3 nodig, dit niveau raden we dan ook aan om aan te vragen. Steeds meer dienstverleners sluiten hierop aan, zoals het UWV, de Belastingdienst en het RVO. Om bijvoorbeeld de aangifte omzetbelasting te doen via Mijn Belastingdienst Zakelijk heeft u eHerkenning niveau 3 nodig. Er bestaat ook een speciaal eHerkenning 3 Belastingdienst, maar dit is een beperkt eHerkenningsmiddel wat we in de meeste gevallen niet aanraden. U kunt het best zo snel mogelijk beginnen met eHerkenning aanvragen, er kan enige tijd overheen gaan voor een aanvraag volledig is afgerond.

Veel ondernemers zullen eHerkenning nodig hebben voor de aangifte omzetbelasting; wacht niet te lang met het aanvragen van eHerkenning, door de verwachte drukte kan het verwerken van een aanvraag langer duren dan normaal.

Inloggen met eHerkenning kan bij de Belastingdienst op het nieuwe portaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’. Dit nieuwe portaal vervangt stap voor stap het oude portaal.
Inloggen op dit nieuwe zakelijke portaal van de Belastingdienst kan op een aantal manieren, die ook worden beschreven in dit artikel. Zzp’ers kunnen bijvoorbeeld inloggen met zowel EH3, als DigiD. Daarnaast heeft een organisatie niet per se eHerkenning nodig wanneer het gebruik maakt van een intermediair of een system2system-koppeling met de Belastingdienst. Een groot voordeel van inloggen met eHerkenning niveau 3 is dat u hetzelfde eHerkenningsmiddel ook kunt gebruiken om in te loggen bij andere overheidsorganisaties zoals het UWV.

Een veel voorkomende vraag die wij krijgen is: Vanaf wanneer is eHerkenning verplicht voor de Belastingdienst?. Maar zoals hierboven beschreven is eHerkenning niet iets dat wordt verplicht bij het zakelijke online portaal van de Belastingdienst, er zijn andere inlogmethodes. U kunt uzelf dus beter de vraag stellen ‘Heeft mijn organisatie eHerkenning nodig om in te loggen bij de Belastingdienst?’.

eHerkenning aanvragen voor de Belastingdienst

Mede door het veranderen van het portaal, kunnen de diensten van de Belastingdienst nog wijzigen. Zo komt de machtiging ‘inkomstenbelasting’ bijvoorbeeld te vervallen. Bij het eHerkenning aanvragen raden we daardoor aan om te kiezen voor een zogenaamde ‘algemene machtiging’ of een ‘dienstverlenersmachtiging’. Met deze machtigingen bent u automatisch altijd bevoegd om bij alle diensten van de Belastingdienst in te loggen. Wanneer u voor specifieke diensten kiest, en een van de diensten veranderd of verdwijnt, dan kan het zijn dat u opnieuw machtigingen moet wijzigen.

Volg ons blog voor het laatste nieuws over eHerkenning aanvragen voor de Belastingdienst.

back to menu ↑ Diensten bij de Belastingdienst

Onderstaande diensten worden bij de Belastingdienst aangeboden. Stapsgewijs worden steeds meer diensten uit dit rijtje aangeboden op het nieuwe zakelijke portaal van de Belastingdienst ’Mijn Belastingdienst Zakelijk’.

Wilt u eHerkenning aanvragen om in te loggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk, vraag dit dan aan op niveau 3. Het advies is om dit eHerkenningsmiddel te koppelen aan een ‘dienstverlenersmachtiging’ waarmee ingelogd kan worden op alle diensten van de Belastingdienst, nu én in de toekomst.

eHerkenning: straks onmisbaar, nu verkrijgbaar.

back to menu ↑ Inloggen met eHerkenning bij de Belastingdienst

Stap 1.  Bezoek belastingdienst.nl en klik op  “inloggen met eHerkenning”

Stap 2. Kies een van de erkende leveranciers (Connectis, Creaim | Reconi, Digidentity, KPN, Quovadis, Z login) en klik vervolgens op “Verder”.Inloggen met eHerkenning Belastingdienst voor Dienstverleners

Stap 3. Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in, vul vervolgens de code in via uw telefoon of OTP device en vervolg het proces.

Resultaat: U bent nu ingelogd bij de Belastingdienst

back to menu ↑ Over de Belastingdienst

Als onderdeel van het Ministerie van Financiën heft en int de Belastingdienst Nederlandse belastingen. De Douane, die zorg draagt voor in-, uit- en doorvoer van goederen valt onder de Belastingdienst, net als Toeslagen, dat zorgt voor inkomensafhankelijke toeslagen, en de Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD), die fiscale, financiële en economische fraude tegengaat.

Veelgestelde vragen

Vanaf wanneer heb ik eHerkenning nodig bij de Belastingdienst?

U heeft eHerkenning nodig om in te loggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk. Hier kunt u bijvoorbeeld de vennootschapsbelasting en de loonheffingen over 2020 indienen.

Moet ik eHerkenning aanvragen voor de Belastingdienst?

Dat hangt af van uw situatie. Bij de Belastingdienst is niet voor iedereen eHerkenning verplicht. Bij eenmanszaken en bij organisaties die met een intermediair werken, gelden bijvoorbeeld aparte regels.

Welk niveau eHerkenning moet ik aanvragen voor de Belastingdienst?

Om met eHerkenning bij Mijn Belastingdienst Zakelijk in te loggen heeft u minstens eHerkenning niveau 3 nodig. Tijdens het aanvragen van eHerkenning niveau 3 moet u wel de juiste machtigingen koppelen aan het eHerkenningsmiddel.

Waar kan ik eHerkenning nog meer voor gebruiken naast de Belastingdienst?

Met eHerkenning kunt u op een veilige manier inloggen bij meer dan 500 organisaties. Voorbeelden hiervan zijn het UWV, het RVO en verschillende gemeenten.

Ervaringen

Heeft u ervaring met dit onderwerp?

Beoordeel dit artikel:
Beoordeling 0.36 (22 votes)

Uw mening is belangrijk! Schrijf een review!