Heb ik straks eHerkenning nodig bij de Belastingdienst?

Mijn Belastingdienst Zakelijk eHerkenning

Om op het zakelijke portaal van de Belastingdienst in te loggen, hebben veel ondernemers straks eHerkenning niveau 3 (EH3) nodig. Er zullen echter wel uitzonderingen zijn, niet alle ondernemers zullen eHerkenning nodig hebben om in te loggen bij de Belastingdienst, het is niet een directe verplichting. Stel uzelf dus niet alleen de vraag ‘Vanaf wanneer is eHerkenning verplicht voor de Belastingdienst?’ maar stel uzelf ook de vraag ‘Heb ik eHerkenning nodig voor de Belastingdienst?’

Welke organisaties hebben straks eHerkenning nodig?

De Belastingdienst introduceert stap voor stap hun nieuwe zakelijke online portaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’. Sommige diensten worden al op dit portaal aangeboden, steeds meer diensten volgen. Het oude portaal gaat daarmee stapsgewijs verdwijnen. Om op dit nieuwe zakelijke portaal van de Belastingdienst in te loggen zullen veel organisaties eHerkenning niveau 3 nodig gaan hebben. Dit niveau eHerkenning is bijvoorbeeld ook nodig om in te loggen bij het zakelijke portaal van het UWV. Mijn Belastingdienst Zakelijk is al in gebruik en werkt al achter eHerkenning niveau 3. Hoewel eHerkenning dus voor de meeste rechtsvormen met een KvK-nummer de meest praktische inlogmethode zal zijn, bestaan er ook uitzonderingen:

    • Zzp’ers en eenmanszaken kunnen kiezen of ze met DigiD of EH3 willen inloggen.
    • Wanneer u gebruik maakt van een intermediair dan heeft u zelf niet per se eHerkenning nodig.
    • Wanneer uw organisatie gebruik maakt van een system2system-koppeling met de Belastingdienst dan kunt u gewoon op deze manier blijven communiceren.

Het voordeel van mijn Belastingdienst Zakelijk, naast de extra veiligheid van eHerkenning, is dat het moderner is. Zo werkt het goed op tablets en smartphones en kunt u tijdens het indienen van een aangifte tussentijds uw gegevens opslaan.
Diensten die momenteel op het nieuwe portaal van de Belastingdienst achter eHerkenning worden aangeboden zijn:

  • btw-aangifte doen
  • een btw-aangifte corrigeren
  • een rekeningnummer opgeven of wijzigen
  • loonaangifte 2019 doen
  • aangifte vennootschapsbelasting 2018 doen
  • een opgaaf intracommunautaire prestaties (opgaaf ICP) doen

* Bovenstaande diensten worden (momenteel) niet uitsluitend aangeboden op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

eHerkenning aanvragen kan lang duren

Onze tip is om niet te wachten maar zo snel mogelijk te starten met het aanvragen van eHerkenning. De wachttijden bij de leveranciers van eHerkenning zijn al lang vanwege de overstap van het UWV en ze zullen niet korter worden wanneer de Belastingdienst meer gaat communiceren over eHerkenning. Wachttijden kunnen nu al oplopen tot enkele weken en wanneer meer ondernemers eHerkenning aanvragen t.b.v. inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk, des te langer deze wachttijden zullen worden.

Heb ik straks eHerkenning nodig bij de Belastingdienst?

Ervaringen

Heeft u ervaring met dit onderwerp?

Beoordeel dit artikel:
Beoordeling Be the first one!

Uw mening is belangrijk! Schrijf een review!