In hoeverre is eHerkenning verplicht?

Met de naderende overstap van de Belastingdienst naar eHerkenning en eerder de overstap naar eHerkenning door het UWV hebben veel ondernemers de vraag; ‘in hoeverre is eHerkenning verplicht?’. De Belastingdienst benadrukt dat eHerkenning niet verplicht is. Er zijn namelijk alternatieven voor eHerkenning. Zij wijzen op de mogelijkheid van het gebruik van DigiD door eenmanszaken en het gebruik van aangifte software applicaties. Toch lijkt het erop dat veel ondernemers eHerkenning zullen willen aanschaffen omdat dat de beste oplossing is voor hen. Ondernemers die hun loonaangifte niet via een intermediair doen en die geen eenmanszaak als rechtsvorm hebben, zullen toch echt met eHerkenning moeten inloggen bij de Belastingdienst. Voordeel is dat naast de Belastingdienst er nog vele andere organisaties zijn die met eHerkenning werken.

Wie verplicht eHerkenning?

Verplichten van eHerkenning is niet de juiste bewoording. Bij veel dienstverleners zijn er alternatieven. Zo is het vaak mogelijk om via een intermediair uw zaken te laten regelen. Al kost dat natuurlijk ook geld. Ook bij het UWV kun je eigenlijk niet zeggen dat eHerkenning verplicht is.
Om in te loggen op het werkgeversportaal van het UWV is eHerkenning niveau 3 (EH3) nodig. Zonder EH3 kunt u daar niet inloggen om bijvoorbeeld werknemers ziek te melden. De Belastingdienst verplicht eHerkenning niet. Het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk wordt wel achter eHerkenning beveiligd. Toch hoeft niet iedereen hier in te loggen. Zo kunnen ondernemers hun loonaangifte e.d. laten doen door een intermediair, eenmanszaken kunnen (voorlopig) blijven inloggen met hun DigiD en organisaties die gebruik maken van aangifte software applicaties, kunnen dat blijven doen. Hoort u niet bij een van deze groepen? Dan heeft u eHerkenning niveau 3 nodig om in te loggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

Wie verplichten eHerkenning

Er zijn meer dan 500 dienstverleners die hun diensten achter eHerkenning aanbieden. Om een volledig overzicht hiervan in te zien kunt u kijken op eHerkenning.nl. Hieronder staan een aantal voorbeelden van de grotere dienstverleners die eHerkenning verplichten om zaken met ze te doen.

  • RVO
    Om in te loggen bij het RVO is eHerkenning nodig. Wilt u inloggen op mijn.rvo.nl? Dan heeft u eHerkenning niveau 3 nodig.
  • Douane
    Als u grensoverschrijdende vergunningen wilt aanvragen of wijzigen dan kan dat op het EU Trader Portal van de douane. Om hier in te loggen heeft u eHerkenning niveau 3 nodig.
  • RDW
    Sinds het najaar van 2018 is eHerkenning niveau 3 verplicht om in te loggen bij de RDW. Hiermee kunt u bijvoorbeeld een voertuig overschrijven op een rechtspersoon of een demontagecode aanvragen.
  • Diverse gemeenten
    Bij de meeste gemeenten is het al mogelijk om met eHerkenning in te loggen en zaken te doen. Ook zijn er diverse gemeenten die eHerkenning verplichten, zoals de gemeente Amsterdam en de gemeente Den Haag.
  • PMT
    Het Pensioenfonds Metaal en Techniek sluit uiterlijk maart 2020 het oude inlogportaal. Vanaf dan is eHerkenning niveau 3 nodig om op het nieuwe portaal in te loggen.

Belastingdienst en eHerkenning

Omdat de Belastingdienst veel in het nieuws is over het zogenaamde verplichten van eHerkenning, staat hier nog wat extra informatie hierover. Het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk wordt ontsloten achter eHerkenning niveau 3. Steeds meer diensten worden op dit nieuwe portaal aangeboden. Zo kunt u de loonheffingen over januari 2020 alleen nog maar doen op dit nieuwe portaal. De deadline om dit in te dienen is 29 februari, maar veel organisaties hebben een brief met uitstel ontvangen. Ook de vennootschapsbelasting 2019 moet via dit nieuwe portaal gebeuren. De deadline daarvoor is 31 maart.
Eenmanszaken die op Mijn Belastingdienst Zakelijk willen inloggen kunnen dit (voorlopig) nog blijven doen met DigiD. Organisaties die geen eHerkenning kunnen aanvragen (zoals kerkgenootschappen zonder KvK inschrijving), kunnen voor nu uitstel voor de loonheffingen aanvragen. Wilt of kunt u geen eHerkenning aanvragen? Dan kunt u overwegen om uw zaken met de Belastingdienst te laten regelen door een intermediair. Zij kunnen vervolgens namens uw organisatie met eHerkenning inloggen, of via een machine2machine-koppeling met de Belastingdienst communiceren. U bent dus niet verplicht om eHerkenning aan te schaffen om bij de Belastingdienst in te loggen.

In hoeverre is eHerkenning verplicht?

Ervaringen

Heeft u ervaring met dit onderwerp?

Beoordeel dit artikel:
Beoordeling Be the first one!

Uw mening is belangrijk! Schrijf een review!