Hoe vraag ik eHerkenning aan?

Hoe vraag ik eHerkenning aanVoor het aanvragen van eHerkenning kunnen bedrijven en organisaties zich wenden tot één van de zes erkende leveranciers. Dat aanvraagproces bestaat uit de volgende stappen:

Stap 1: bepaal het betrouwbaarheidsniveau

De overheidsorganisatie die bij inloggen om een eHerkenningsmiddel vraagt, geeft aan welk betrouwbaarheidsniveau vereist is. Het is belangrijk om per organisatie waar ingelogd moet worden, te controleren om welk betrouwbaarheidsniveau eHerkenning het gaat. Voor de meeste overheidsdiensten geldt tegenwoordig eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 3.

Stap 2: bepaal welke machtigingen nodig zijn

Vanaf betrouwbaarheidsniveau 2 zijn machtigingen per gebruiker verplicht. Mocht het om niveau 2 of hoger gaan, dan is het belangrijk dat in een machtigingsregister wordt vastgelegd welke medewerker namens een organisatie bij welke dienst moet kunnen inloggen.

Stap 3: zorg voor een tekenbevoegde en/of machtigingenbeheerder

Om deze machtigingen uit te kunnen delen, is bij een organisatie iemand nodig die tekenbevoegd is volgens het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Als dat meerdere personen zijn, kan het zijn dat zij allemaal moeten tekenen – dat hangt af van de bedrijfsstatuten. Hij of zij kan ook een machtigingenbeheerder aanstellen.

Stap 4: kies een eHerkenningsleverancier

Als duidelijk is wie welk middel en welke machtigingen nodig heeft en er een tekenbevoegde en/of machtigingenbeheerder is aangesteld, kan een keuze uit één van de zes erkende leveranciers worden gemaakt. Prijs, aanbod en aanvraagprocedure verschillen per aanbieder, evenals de geldigheidsduur van een abonnement en aansluitkosten.

Stap 5: Vergelijk prijzen

Een ander punt dat per eHerkenningsleverancier verschilt, zijn de kosten. Die hangen ook samen met abonnementsduur. Het is de moeite waard om hier goed in te duiken, want sommige aanbieders zijn goedkoper bij een langere abonnementsduur dan andere. Hetzelfde geldt voor uitlevering van fysieke inlogmiddelen: een OTP-device is bij de ene leverancier goedkoper dan bij een andere.

Stap 6: bepaal wie het eHerkenningsmiddel namens de organisatie gaat gebruiken

Middelen zijn persoonsgebonden. Daarom is het belangrijk om op voorhand te weten wie namens een organisatie gaat gebruiken, zodat de machtigingen gelijk goed kunnen worden aangevraagd.

Stap 7: Zorg voor de juiste documenten

Bij een aanvraag moeten, afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau, documenten worden aangeleverd. Daarbij moet worden gedacht aan een KvK-uittreksel, een kopie van het identiteitsbewijs (zowel van de bevoegde vertegenwoordiger als van de eventuele gebruiker). Let er daarbij op dat deze documenten geldig zijn.  

Stap 8: Start het gekozen aanvraagproces

Als alle documenten bijeen zijn en u weet bij welke leverancier u gaat aanvragen, kan de aanvraag gestart worden. Daar gaan, afhankelijk van welke leverancier u kiest, een paar dagen overheen: alle aanvragen worden handmatig gecontroleerd en gevalideerd. Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau, hoe meer documenten benodigd zijn. Wanneer u deze aanvullende documenten of informatie moet aanleveren, moet uw aanvraag opnieuw gecontroleerd worden.

Stap 9: Uitgifte van eHerkenning

Houd bij eHerkenning niveau 3 en 4 rekening met een face-to-face identificatie op een fysieke locatie. Dat kan op uw kantoor zijn, of op een afgesproken locatie elders in het land of bij de eHerkenningsleverancier op kantoor. Bij eHerkenningsmiddelen op een lager betrouwbaarheidsniveau gebeurt de uitlevering digitaal of per fysieke post. Gemiddeld gaan over de uitlevering van eHerkenningsmiddelen 0 tot 3 werkdagen heen.

Hoe vraag ik eHerkenning aan?

Ervaringen

Heeft u ervaring met dit onderwerp?

Beoordeel dit artikel:
Beoordeling Be the first one!

Uw mening is belangrijk! Schrijf een review!