eHerkenning voor gemeenten aanvragen

Bij steeds meer lokale overheden zijn zaken niet alleen aan het loket, maar ook digitaal te regelen. Daarvoor is een eHerkenningsmiddel nodig. Elf van de twaalf provincies bieden de mogelijkheid al, en ook steeds meer gemeenten stappen erop over. Het staat gemeenten vrij te bepalen welk betrouwbaarheidsniveau daarbij benodigd is.

De prijzen van eHerkenningsmiddelen lopen uiteen tussen de verschillende leveranciers. Het kan daarom de moeite waard zijn om de middelen onderling te vergelijken. Z login is op dit moment de beste keus. 

Benodigd betrouwbaarheidsniveau

Omdat gemeenten zelf het betrouwbaarheidsniveau mogen bepalen, is er niet één benodigd betrouwbaarheidsniveau voor alle gemeenten. Bovendien kan het ook per dienst binnen een gemeente verschillen welk niveau benodigd is. Op de officiële website van eHerkenning is een overzicht te vinden: onder ‘Gemeenten’ staan alle benodigde niveaus opgesomd. Het is slim om van te voren goed uit te zoeken van welke dienst er gebruik gaat worden gemaakt: op die manier beschikt u altijd over het juiste niveau. 

  • Gemeente Amsterdam: EH1 t/m EH3
  • Gemeente Den Haag: EH3
  • Gemeente Rotterdam: EH2 t/m EH3
  • Gemeente Almere: EH2 t/m EH4
  • Gemeente Leeuwarden: EH1 t/m EH4
  • Gemeente Tilburg: EH1 t/m EH4
  • Gemeente Vlaardingen: EH1 t/m EH4
  • Gemeente Zwolle: EH1 t/m 2+

Kies op de groei

In die zin is het wellicht handig om een middel op de groei te kopen. Veel loketten, ook buiten gemeentes, verhogen het betrouwbaarheidsniveau dit of komend jaar naar EH3. Door nu een middel met een lager betrouwbaarheidsniveau te kiezen, moet een middel mogelijk op korte termijn worden geupgraded. Dat brengt extra kosten met zich mee, en kost ook extra tijd: het hele aanvraagproces moet dan opnieuw worden doorlopen.

Kies de juiste machtigingen

Afhankelijk van de eHerkenningaanbieder kunnen ook zelf machtigingen worden uitgekozen. Alle gemeenten hebben hun eigen dienstverlener, waarbij de naam van de gemeente over het algemeen vermeld staat. Het slimst is om alle diensten te selecteren die de gemeente aanbiedt: dat voorkomt herhaalde aanvragen als een middel onverhoopt niet wordt aangevraagd, maar later wel nodig is.

De mogelijkheden van eHerkenning voor gemeenten

Met eHerkenning kunnen onder meer vergunningen en ontheffingen worden aangevraagd. Sommige gemeenten staan ook het doorgeven van wijzigingen toe, het opvragen van de basisregistratie personen, of het aangifte doen van overlijden. Op de website van de individuele gemeenten staan de zaken die online kunnen worden geregeld, meestal opgesomd.

Met eHerkenning inloggen bij gemeenten

Om met eHerkenning in te loggen bij gemeenten, moeten de volgende stappen worden doorlopen:

  1. Ga naar de website van uw gemeente
  2. Klik door naar het inloggedeelte
  3. Log in met eHerkenning
  4. Regel uw zaken

eHerkenning voor meer zaken gebruiken

Steeds meer overheidsorganisaties stappen over op eHerkenning, en hanteren daarbij betrouwbaarheidsniveau 3. De kans is dan ook groot dat bedrijven of instellingen in de toekomst bij andere overheidsorganisaties moeten inloggen. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van hetzelfde eHerkenningsmiddel, mits het betrouwbaarheidsniveau overeenkomt en de machtigingen van hetzelfde niveau zijn.

eHerkenning voor gemeenten aanvragen

Ervaringen

Heeft u ervaring met dit onderwerp?

Beoordeel dit artikel:
Beoordeling Be the first one!

Uw mening is belangrijk! Schrijf een review!