Betrouwbaarheidsniveaus

Betrouwbaarheidsniveaus eHerkenning

Wie online zaken wil doen met de overheid, kan daarvoor steeds vaker gebruik maken van eHerkenning. Met dit inlogmiddel kunt u zich snel en gemakkelijk identificeren. Dat werkt twee kanten op: u beschikt over een veilige en betrouwbare inlogmethode, terwijl de organisatie waarbij u inlogt zeker weet met wie deze te maken heeft.

Belangrijk om te weten is dat niet elke dienst dezelfde beveiliging vereist. Daarom zijn er verschillende betrouwbaarheidsniveaus; de dienstverlener bepaalt zelf welk niveau u nodig heeft om in te loggen.

Hoe hoger het niveau eHerkenningsmiddel, hoe veiliger uw gegevens

Er zijn 5 verschillende betrouwbaarheidsniveaus:

1

eHerkenning niveau 1 aanvragen

eHerkenning niveau 1 (EH1) is het laagste betrouwbaarheidsniveau eHerkenning. Hiermee kunt u bij een aantal ...Lees meer

2

eHerkenning niveau 2 aanvragen

Bij sommige overheidsportalen is eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 2 (EH2) benodigd. Deze zijn verkrijgbaar bij ...Lees meer

3

eHerkenning niveau 2 plus aanvragen

Bij sommige overheidsportalen is eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 2+ (EH2+) benodigd. Deze zijn verkrijgbaar bij ...Lees meer

4

eHerkenning niveau 3 aanvragen

eHerkenning op niveau 3 wordt de standaard bij overheidsinstanties zoals het UWV en de belastingdienst. Gelukkig kunt u ...Lees meer

5

eHerkenning niveau 4 aanvragen

Bij steeds meer overheidsportalen is eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 4 (EH4) benodigd. Deze zijn verkrijgbaar ...Lees meer

Hoe hoger het niveau, hoe strenger de controlestappen bij de aanvraag. Voor de aanvraag van eHerkenning niveau 3 en eHerkenning niveau 4 wordt bijvoorbeeld het originele identiteitsdocument van de aanvrager gecontroleerd.

De verschillende niveaus zijn gestapeld, wat betekent dat met niveau EH4 ook op alle diensten kan worden ingelogd. Wanneer een online dienst dat niveau vereist, is het dus ook geschikt voor diensten die vragen om een lager betrouwbaarheidsniveau.

Wanneer u al over een laag niveau eHerkenningsmiddel beschikt, hoeft u geen nieuw middel aan te vragen; dit kan ook worden geüpgraded.  

Eén eHerkenningsmiddel per persoon

Waar inloggegevens voor sommige diensten nog wel eens worden gedeeld met meerdere personen, is dit bij eHerkenning niet mogelijk: een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden. Dat betekent dat een collega niet met uw inloggegevens mag inloggen, maar zijn of haar eigen eHerkenningsmiddel voor die specifieke dienst moet aanvragen.

Een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden en mag niet worden overgedragen of gedeeld. Als iemand anders binnen uw organisatie ook wil inloggen op een dienst met eHerkenning, moet hij of zij een eigen eHerkenningsmiddel met machtiging hebben.

De betrouwbaarheidsniveaus op een rij

  • EH1: het betrouwbaarheidsniveau is laag. Gebruikers loggen in met wachtwoord en gebruikersnaam. Onder EH1 vallen onder meer aanvragen voor een afvalcontainer, subsidies via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en het melden van gebreken in de openbare ruimte.
  • EH2: het betrouwbaarheidsniveau is laag. Gebruikers loggen in met wachtwoord en gebruikersnaam. Onder EH2 vallen onder meer het indienen en raadplegen van omgeving gerelateerde zaken bij gemeenten en provincies in Nederland en inloggen bij TenderNed.
  • EH2+: het betrouwbaarheidsniveau is gemiddeld. Gebruikers loggen in met wachtwoord, gebruikersnaam en een pincode, verkregen via token of sms. Onder EH2+ vallen onder meer toegang tot het Zorgregister en Elektronische formulieren van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
  • EH3: het betrouwbaarheidsniveau is bovengemiddeld. Gebruikers loggen in met een combinatie van wachtwoord, gebruikersnaam en een pincode, verkregen via token of sms. Onder EH3 vallen onder meer aanvragen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst en de Douane.
  • EH4: het betrouwbaarheidsniveau is hoog. Gebruikers loggen in met een PKI-certificaat. Onder EH4 vallen specifieke gemeentelijke, provinciale en landelijke diensten.